Fotochvilky 3 – Jak vybrat ten správný objektiv

Ať už jste za foťák utratili deset nebo sto tisíc, objektiv bude ta část výbavy, která rozhodne, jak budou vaše fotky nakonec vypadat. Vše od zorného pole, přes světelnost až po kvalitu obrazu je silně ovlivněno tím, jaký objektiv na foťák nasadíte. Pokud jste si pořídili kompakt bez vyměnitelného objektivu, tak jste bohužel zaseklí s tím, co máte. Avšak vlastníte-li (nebo vybíráte) zrcadlovku, či bezzrcadlovku, objektiv nejspíš bude jedna z vašich prvních investic.

Mnoho foťáků, obzvláště těch levnějších, se prodává v setu s levným zoom objektivem. U APS-C modelů nejčastěji 18-55mm f/3.5-5.6, u Full frame (FF) 28-70mm f/3.5-5.6. Co ale tahle hromada čísel a písmen znamená? A jak vybrat správný objektiv pro svůj foťák? Na to se odpovíme v dnešním díle Fotochvilek.

Bajonet

První věc, co si musíte zjistit je, jaký bajonet používá váš fotoaparát. Bajonet je vlastně úchyt, který umožňuje připojit objektiv k tělu. V současnosti navíc často obsahuje elektroniku, která ovládá věci jako je clona, nebo automatické ostření. Každá firma má svůj bajonet (nebo několik) Například Nikon používá Nikon F a Nikon G, jedná se o stejný bajonet, avšak Nikon G, na rozdíl od svého brášky, disponuje již zmíněnou elektronikou. Navíc v roce 2018 přišli na trh s novými bezzrcadlovkami a spolu s nimi i novým bajonetem Nikon Z. Bajonetů je prostě spousta, avšak znáte-li bajonet svého fotoaparátu, výběr není tak náročný, protože každý e-shop s fotoaparáty vám umožňuje filtrovat objektivy podle bajonetu. Navíc, jste-li ochotni oželet automatické ostření, tak některé systémy umožňují i využití objektivů s jiným bajonetem, a to díky speciálním adaptérům, na to se však zaměříme později v samostatném článku o historických objektivech.

Velikost senzoru

Druhý parametr, který musíte vzít v potaz je velikost senzoru vašeho fotoaparátu. Použijete-li APS-c objektiv na FF těle, tak objektiv nepokryje celý senzor a dojde k silné vinětaci – ztmavení rohů. Opačným směrem většinou problémy nenastávají. „Tak si prostě koupím FF objektiv, ne?“ Ne tak úplně. FF objektivy sice na APS-c snímačích fungují, avšak jejich výrazně vyšší cena a váha oproti APS-c modelům znamená, že téměř vždy existuje levnější a lehčí alternativa. Pokud plánujete v budoucnu přejít z APS-c na FF, je dobré již od začátku FF objektivy kupovat. Avšak pokud plánujete u APS-c zůstat, tak je lepší zbytečně neutrácet za FF objektiv. Velikost senzoru také ovlivňuje velikost zorného pole, APS-c snímač je 1.5x menší než FF (Canon APS-c 1.6x). To vlastně znamená, že obraz je 1.5x přiblížen.

Ohnisková vzdálenost

Teď se konečně dostáváme k těm divným číslům, pomocí kterých jsem vám na začátku článku popsal objektivy. Začneme ohniskovou vzdáleností, nejčastěji udávané v milimetrech. Čím větší je ohnisková vzdálenost, tím více „zazoomovaná“ fotka je. Takové rozumné univerzální ohnisko je mezi 35 a 70mm FF. Ohniska kratší než 35mm jsou už docela široká a často se užívají na focení krajiny, interiérů, nebo například koncertů, kdy fotograf nejednou sáhne i po ”fish-eye” objektivu, aby dosáhl ikonického „looku“. Ohniska mezi 70 a 200mm jsou nejčastěji používané při focení portrétů. Delší ohniska najdou nejspíše uplatnění při focení sportu, nebo zvířat, protože vám umožňují být daleko od foceného subjektu. Všechny čísla, co jsem uvedl jsou pro FF snímač. Pokud fotíte na APS-c, musíte tyto čísla vydělit 1.5 (50/1,5 = 33.3mm ~ 35mm) Takže pokud chcete dosáhnout ekvivalentu 50mm FF na APS-c, tak potřebujete 35mm APS-c objektiv. Některé objektivy jsou tzv. zoom. Tyto objektivy mají možnost změnit svoji ohniskovou vzdálenost v rozsahu uvedeném na objektivu, například 70-200. Tyto jsou obecně univerzálnější, ale za stejné peníze často nejsou tak ostré a mívají menší světelnost.

Světelnost

Světelnost je další divné číslo, které na objektivu najdete. Většinou se značí f/x, ale u některých starších objektivů najdete i 1:x. Toto číslo vlastně značí, jak moc je objektiv otevřený. Čím nižší toto číslo je, tím víc je objektiv otevřený a tím víc světla pustí dovnitř, zároveň ale více rozmaže objekty mimo rovinu zaostření (například pozadí u portrétu). Často je toto všechno žádoucí. Důležité je ale vysvětlit si, co ty čísla znamenají. Pokud snížíte F-číslo 1.4x (přesněji odmocnina ze dvou), světelnost se zvýší 2x, pokud F-číslo snížíte 2x, světelnost se zvýší 4x. Tady je řada, kdy každé další menší číslo je (přibližně) 2x světlejší, než předchozí: 22, 16, 11, 8, 5.6, 4, 2.8, 2, 1.4, 1. Obecně platí, že f/1-1,4 jsou extrémně světelné, ale mají neprakticky mělkou hloubku ostrosti, natolik mělkou, že u portrétu budete mít zaostřené oči, ale rozostřený nos. Objektivy se světelností f/1.4-2.8 jsou to co většinou najdete, budete li shánět kvalitní širokoúhlý, nebo normální objektiv. Tmavší objektivy nejsou nic vzácného a obzvláště u teleobjektivů je i f/4-5.6 zcela použitelná světelnost a za f/2.8 si často tučně připlatíte. Důležitá poznámka je, že tato světelnost je nejlepší, kterou objektiv zvládne. Téměř všechny objektivy vám dovolí snížit světelnost třeba na f/11…

Ostrost

Ostrost mluví sama za sebe, moc vám s ní ale neporadím. Žádné číslo na objektivu vám ostrost neprozradí a ani tvrzení na stránce výrobce moc směrodatné informace neposkytne. Nejsnazší je zeptat se někoho, kdo daný objektiv vlastní, či se poohlédnout po testech na internetu.

 

Když se vrátíme zpět k setovým objektivům, které jsem zmínil na začátku, pochopíme konečně co všechny ty čísla znamenají. Například náš FF objektiv jsem popsal jako 28-70mm f/3.5-5.6. Tento objektiv je zoom s rozsahem 28 až 70mm a světelností f/3.5 na 28mm až f/5.6 na 70mm. Doufám, že s těmito znalostmi už pro vás nebude výběr nového objektivu problém.